Skip to main content

Autor: Kerli Koha, kutseline hindaja

Kontakt hindajaga

Hindamisprotsessi alustamiseks peaks klient esmalt valima endale sobiva hindaja. Valiku tegemisel tuleks kindlasti lähtuda hindamise eesmärgist. Pangalaenu taotlemiseks tuleb valida pangaga kehtivat koostöölepingut omav kinnisvarabüroo ja kutsetunnistusega hindaja. Hindamisaruande kohtule esitamiseks on soovituslik pöörduda kinnisvara hindamise valdkonna riiklikult tunnustatud eksperdi poole. Võimalusel lähtuge valiku tegemisel soovitustest, kuid kindlasti pöörake tähelepanu ka hindaja suhtumisele: meeldiv suhtlus, kiire reageerimine teie päringule ja teie vajaduste kaardistamine on eeldused kvaliteetse hindamisteenuse osutamiseks.

Kliendi vajaduste kaardistamine

Kliendi vajaduste kaardistamine on hindamisprotsessi üks olulisemaid etappe. Hindamise eesmärk, vara ülevaatuse aeg, teenustasu ja ootused töö valmimise tähtaja osas – neile küsimustele peaks vastuse saama juba esmasel kontaktil hindajaga. Hea hindaja tunneb kohe huvi, mis eesmärgil hindamist vajatakse, ja leiab võimaluse registrist esmaste andmete ülevaatamiseks. On palju teadlikke kliente, kuid ka hulk inimesi, kes ei ole teadlikud avalikest registritest ja nende andmetest. Hindaja saab registriandmete ja kliendi esmase küsitlemise järel otsustada, kas vara võiks olla sobilik pangale laenutagatiseks või mitte. Näiteks võib hindaja tuvastada, et varale puudub avalikult kasutatavalt teelt ligipääs või on tehtud seadustamata ümberehitusi. Kui esmane info on registritest kontrollitud, siis saab juba anda hinnangu töö koostamise ajale ja soovitavale teenustasule.

Objekti ülevaatus

Hindajal on oluline teha isiklikult vara kohapeale ülevaatus. Tihiti soovitakse meile pakkuda enda või maakleri tehtud fotosid, kuid hindaja peab käima isiklikult objektil, veenduma ehitiste olemasolus ja seisukorras. Igal ülevaatusel peab võimaldama hindajale ligipääsu kõikidesse hoonetesse ja ruumidesse, sealhulgas keldrisse. Oluline on teada, et hindaja teeb kõikidest ehitistest ja maa-alast fotod – need lisatakse ainult hindamisaruandesse, mujal neid ei avalikustata. Mõistame, et kliendil ei pruugi olla võimalik tööajal objekti näitama tulla, seetõttu oleme ülevaatuse aja osas paindlikud.

Hindamisaruande koostamine

Vastavalt püstitatud lähteülesandele koostab hindaja tellitud hindamisaruande. Hindamisaruandeid on kolme liiki: eksperthinnang (25–50 lehekülge; hindamisaruande põhiliik, mis sobib esitamiseks igal eesmärgil), ekspertarvamus (5–10 lehekülge; hindamisaruande lühivorm, mis kindlasti ei sobi pangale ja kohtule esitamiseks) ja lisahinnang (20–30 lehekülge; hindamisaruanne, mis koostatakse arendatavale varale eksperthinnangu koostamisest ühe aasta jooksul). Oluline on teada, et hindamisaruande koostamisel lähtutakse Eesti vara hindamise standardisarjast EVS 875. Hindamiseks vajalikud andmed hangitakse vara ülevaatuselt ja algandmete esitajalt, lisaks maa-ameti kaardirakendustest, riikliku ehitisregistri andmebaasist, rahvusarhiivist, kinnistusregistrit, kinnisvaraportaalidest, kohalike omavalitsuste kodulehekülgedelt, kinnisvarabüroo tehinguandmebaasist, kultuurimälestiste riiklikust registrist.

Digitaalselt allkirjastatud hindamisaruande esitamine kliendile

Valminud hindamisaruanne esitatakse digitaalselt allkirjastatuna PDF-formaadis konfidentsiaalselt ainult kliendile. Kliendi soovil saadetakse koostatud töö ka kolmandatele isikutele (pangahaldur, advokaat). Oluline on teada, et hindamisaruannet ega ühtki selle osa ei tohi ilma hindaja kirjaliku nõusolekuta avalikustada üheski dokumendis, kirjas ega avalduses, samuti mitte kirjastada. Juhul, kui seda soovitakse teha, tuleb see hindajaga enne kirjalikult kokku leppida.

Tagasiside

Hindamisprotsessi lõpetab kliendilt tagasiside küsimine osutatud teenusele. Küsitluse vastamine on vabatahtlik, kuid iga tagasiside eest ollakse alati väga tänulik. Kinnisvarabüroo, kes soovib parimat teenust pakkuda on alati valmis oma klienti kuulama, pakkuma kliendile sobivaid lahendusi ja küsima tagasisidet, et pakutavaid teenuseid veelgi professionaalsemale tasemele viia.